29 juli 2007

Riksmästare!

För att vattna lite i bloggtorkan kan jag berätta att vi med gamska mycket "stolpe in" lyckades vinna RM som avgjordes under Sandhamnsregattan. Vår serie blev 2,2,1,1,2,1,1,(DNS) och 10p marginal till tvåan 30-225 Gryning med Stefan Lindner.


Fr v: (Förnamn?) Wallenberg, jag, Olle, Martin och Fredrik Feldreich (tror jag). Tyvärr inte med på bild är fördäckare Joel (stand in för Jonas) och Viktor (inhoppare för Olle under torsdagen). Stort Tack till er alla! Foto Patrik Stenberg

Slutsatser: Vi hade ingen vidare kryssfart gentemot Gryning & co utan (över)levde på väldigt bra undanvindsfart i den ganska gropiga sjön. Båten halkade fram otroligt fint på sin ganska breda bak. Eller vad sägs om att ta ikapp 300m(!) på en 10 min (efter Svennes påpekande) lång läns i 8 m/s, man kunde riktigt se fasan i ansiktuttryucken ombord på Gryning när vi kom närmare och närmare. Vi toppade 13 knop och avslutade länsen med en duell där vi knep innerplatsen och sen efter den korta halvvinden även målskottet...


Malin aka"Gula bomben", Foto Patrik Stenberg


Nu har vi dock fått lite kläm på vad vi måste försöka förbättra till nästa år.....

6 kommentarer:

Patrik Stenberg sa...

Stort grattis! Vi får hoppas på minder stople in och mer båtfart istället nästa år under Europa Cupen.

Patrik (kragen)
President SK30 klubben

Anonym sa...

Grattis till alla ombord !

Var länsen bara 5 minuter lång eller läste jag helt fel ?

Svenne

Refuge

Boe sa...

Grymt bra jobbat Jocke och besättningen!

Joakim sa...

Seglingen tog knappt 60 min på 4 ben. Två kryssar med typ 5 knop VMG och två länsar med 8-9 knop VMG. Kryssarna kanske tog typ 15-20 min. OK säg att länsen var 10 min.
Men om jag hade suttit ombord på Gryning hade jag aldrig kunnat drömma om att någon kunde kapa så mycket distans på så kort tid.

Anonym sa...

Det kanske vore dags att döpa om Gryning till Skymning med tanke på fartskillnaden på länsen??

Anonym sa...

Stolt mamma !!!! :-)