19 sep. 2007

Grand Prix

Svensk seglings framtid diskuteras på flera ställen och något som jag definitivt tycker borde finnas med (i framtiden alltså) är ORCs Grand Prix klasser, som finns i storlekerna 26, 33 och 42 fot. Jag gjorde tidigare en liten presentation av GP 26 (Grand Prix 26).

Gott folk var nu inte så tröga utan ta och studera dessa klasser ordentligt på orc.org.

För 26an och 33an tillåts inte kolfiber utan skrovet får får tillverkas i glasfiber och masten aluminium vilket borde hålla kostnaderna nere. En komplett 26a borde egentligen bara bli marginellt dyrare än en typ CB66 och billigare än en Melges 24.

Sweet.... foto: murticyachts

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så jävla rätt!
-Seglas på relativt liten besättning.
-Boxen verkar kunna ge riktigt harmoniska båtar med gott om pulver - Och, jag kan dra den bakom min slitna gamla pundar-Volvo
Allt detta borde dessutom vara möjligt för ca 200000och en jävla massa timmar Kanske skulle man kunna gå ihop ett gäng köpa ett antal skrov i nån läskig öststat för att sedan rigga och köla efter eget huvud???

Joakim sa...

Exakt

Anonym sa...

När börjar vi bygga?!?

//Jonas

Anonym sa...

Tjena Jocke. Du besvarade aldrig mitt inlägg på blur.se och jag hittar ingen mailadress till dig. Jag vill snacka vidare om GP26. Hör gärna av dig till mig:

patrick.lindblom@condevor.se