1 jan. 2008

Lilla AC


Mycket att klura på! Foto Patrik Stenberg

Vårat SK 30 projekt rullar vidare så smått och det är en hel del onormala frågeställningar vi ställs inför som jag tror den vanlige entypsseglaren aldrig råkar ut för. Jag föreställer mig att det är exakt vad till exempel Cup-teamen ställs inför (därav titeln).

För det första har vi det "paket" vi har. Det är olikt alla de andra , konceptet har sina förtjänster men också sina svagheter. Så frågan blir då hur ska vi optimera det hela? Blankt papper, ingen att fråga eller spionera på....

Båten
I dagsläget har vi fartproblem (= höjdproblem) på kryssen från kanske 5-6 m/s uppåt. Malin är typ 300 kg lättare (minst -150 kg i kölen) och 10-20 cm mindre djupgående än de bästa konkurrenterna. Det är klart att detta påverkar rätande momentet, vilket i sin tur farten. Vi tror dock vi kan förbättra farten i detta register genom förbättra balansen. Båten blir i dagsläget lovgirig förbi en viss kräningsvinkel samt när man byter ner till mindre försegel. Har inte riktigt fått kläm på varför båtar med breda häckar har en tendens att bli lovgiriga när det kränger mycket (nån som har svar, skriv en comment).

Vill ju helst inte hålla på och flytta runt hela segelplanet med röstjärn, mastfot mm. Alternativet är ju då att ändra fördelningen mellan storsegel och förtriangeln mao kapa bomliket och flytta fram förstaget.

En annan ide är att göra kölen lite tyngre för att minska krängningen och på så sätt förbättra balansen och förhoppningsvis öka farten. Jag skulle vilja förbättra kölprofilen också genom att göra den lite spetsigare (Naca 65- serie, kanske). Skulle kunna göras genom att gjuta på kölen framåt genom att bygga på en lösnäsa. Samt fylla i lite i de trimfickor som finns ursågade längst bak kölen.

Segel
Korrigera balansen för oss osökt in på segelfronten vilket är ett kapitel för mycket funderade. Till att börja med är vi ju låsta till vårat "eget" segelmakeri främst av ekonomiska skäl men i viss mån även andra. Vi kan ju spionera lite på konkurrenterna, men försök till plagiat blir aldrig bra och därför krävs en egen mycket tydlig strategi för hur seglen ska se ut och fungera. Seglen ska ju passa till vår båt och ingen annan. Men hur många segel behöver man och i vilken storlek? I dagsläget har vi fyra försegel (Genua 1 Lätt och Tung, Genua 2 och Genua 3) och fyra spinnakrar (en liten lätt, en lagom gammal häck, en stor och en gigantisk) .

Om man tänker sig att man ville ha segel för 3st register lätt, mellan och hårt. Hur ska dessa defineras. Det är ju rätt sällan man seglar över 12 m/s, så dela det registret på tre och man skulle då få 1-4, 5-8, 9-12. Men jag är inte helt säker på att får fiffiga skiften. Dvs en dag när det blåser mellanvind blåser det då 5-8. Det är ju rätt ofta SMHI säger typ 3-7, och det faktiskt blåser så, vilket då resulterar att man måste byta hela tiden. För att inte dribbla bort sig i filosofiska frågor om vädret, hur ska en genua för 3-8 m/s vara utformad till storlek och form? Inte helt uppenbart!

Om du orkat läsa ända hit så kan jag säga att detta var ett försök till en inblick i vad jag sitter klurar på i bilköerna på Essingeleden....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta funderingar, 3-7 ms som prognos och då kan man ju fundera på vad det ger för utslag på Baggen! Om det överhuvudtaget kommer till den fjärden. Men det lär väl knappast bli någon besvärande sjö att ta hänsyn till så länge man inte behöver hålla i sig.
Har ni provat att sitta riktigt långt bak på Malin då det blåser hårt, det kan möjligen förbättra balansen något !

Svenne

Anonym sa...

Kortfattat kan man säga att anledningen, till att båtar med bred akter ofta är mer lovgiriga vid krängning än båtar med smal akter, är för att de får en assymetrisk undervattenskropp som förskjuter lateralplanets centrum (CLR) framåt.

//JIMMY