27 feb. 2007

Två månader!

Om två månader är säsongen igång. Lite drygt fem månader till 606 SM i Gävle (redan 33(!) båtar anmälda se förbundet eller SM-siten direkt)För min del innebär det att den mentala träningen redan sackar efter. Nä inte riktigt, men det finns lite grejer jag måste klura på.

För det första: STARTER!

Den gångna säsongen var usel på den här punkten. De enda bra starter jag gjorde var under A22-SM och det var tack vare Bo, som signalerade avståndet föredömligt från fördäck. Det funkar tyvärr inte i en 606. Det blev något bättre då gasten tog hand om klockan och ropade tiden till mig.


Men ändå inträffar två scenario alltför ofta. Det ena är att vi kommer fram till linjen för tidigt och tvingas att bromsa upp och sedan inte ha någon sträcka att accelerera på. Dessutom blir man till en sittande fågel för att inte bli tryckt av de som kommer och stickcer in näbben i lä.


Det andra scenariot blir lite av en reaktion på det första. Vi börjar accelerera lite för sent och lite för långt från linjen, gärna med en båt tight snett framför i lä.


Nä jag måste bli bättre på att vrida på skallen och kolla runt lite, speciellt snett bakåt i lovart. Jag inbillar mig att klungan i lovart kan ge fingervisnig om var linjen är, är man något något bakom dem när skottet går med bra fart borde man vara safe.


Jag måste lita mer på magkänslan (har inget med corn flakes reklam att göra). När det är 1-2 min kvar och det känns i magen att startläget inte är riktigt bra, måste jag våga hitta på något. Det blir mycket sällan bättre av att bara sitta still och vänta. Lita på magkänslan!
Lite meck måste man unna sig också! På fixa listan står bla
  • Rundgående tamp till akterstaget
  • En uppsättning kortare spridare med mindre svepvinkel, för att få lite mer flex i nedre delen av masten.
  • Ny stående rigg, för säkerhets skull
  • Nytt storfall, lite jobbigt att seglet ramlar ner hela tiden.
  • Windex som pekar åt rätt håll
  • Suggor istället för nedhal till spinnen

Olle och jag i aktion på baggen mot två av våra favvo-konkurrenter Pelle (SB-hals) och herrarna på Implema Göran och Jojje (BB) . En av de bästa regattorna nånsin, vi hade riktig tätkänning första halvan. Sedan tacklade psyket av lite och vi slutade trea. Men vi har skönt fokus på bilden.

Inga kommentarer: