3 apr. 2007

Flipp eller flopp?

Skynkena har tydligen trillat i Valencia, men tyvärr åkte mina mungipor ner istället för upp.
När de tre stora syndikaten (TNZ, Alinghi, Oracle) satsar på långa bulbar med vingarna mitt på, så går Mani Frers mot strömmen med vad jag kan se flottans fetaste bulb med vingarna längst bak.

Vad jag fick lära mig i strömmningsmekanik grundkurs 1a är att motståndet på en kropp kan förenklat skrivas som
motstånd = formfaktor * projicerad frontarea * hastigheten^2.

Visserligen påverkar våt yta också motståndet men det är nog bara märkbart vid låga farter.

Jag tolkar det som att man genom att göra bulben lång och slank vill reducera motståndet. En annan positiv effekt är att blyet kommer längre ner, vilket ökar rätande momentet.



Victory challenge (inte säkert att det är SWE 96)
Emirates team New Zealand (osäker på båtnumret)
Tyvärr jag tror Mani och Victory är ute och cyklar på fel spår. Men man får hoppas att jag har fel.

Inga kommentarer: