28 maj 2007

Han dansade en sommar! Eller?

Jag blev uppringd av M30-eskaderns ordf som "pushade" för anmälningar till SM. Jättebra jobb Totte! Utan eldsjälar som du skulle det inte finnas nån klass, jag beundrar verkligen ditt engagemang. Tyvärr har jag bestämt för att inte försvara min SM-titel i år. Därmed bidrar jag kanske med lite bränsle till debatten "han dansade en sommar". Alltså att det skulle ha rört sig onormal mängd tur som gjorde att jag vann. Ett annat ämne kring det här som kanske väcker en del känslor var det faktum att jag/vi var de första någonsin i denna klass att vinna med en aluminium mast och till råga på allt första säsongen det är tillåtet på dispens.... Inte så pedagogiskt kanske, men man måste hålla med om att det är lite ironiskt.

Så varför har jag bestämt mig för att inte segla i år? För det första har jag ingen besättning som känner sig sugen (vad jag vet...), rätt trist att segla utan ett riktigt laddat lag. För det andra blev det för mycket mästerskapsseglingar förra året (3 st). Alla har samma upplägg och det är inte så kul att tälta i en vecka åt gången.

För det tredje det här med masten... Förra året seglade med dispens på 27 kg toppvikt (mot min trämast på 21 kg!) under löftet att denna skulle vara betydligt högre än det färdiga regelförslaget (runt 23-24 kg). Sedan gick jag å vann och nu är regeln satt till 28 kg.... Vilket innebär att den 5 kg blyvikt jag redan hade i masttoppen skulle behöva ökas med 1 kg till... Inte vad man önskar sig direkt. Jag frågade vad man hade för grund till ändringen men fick till svar att det var hemligt!.... Kan nämna att det redan sitter 18 kg bly typ 0,5 m ovanför spridarna. All denna straff vikt så högt upp i masten gör att tröghetsmomentet blir minst det dubbla!...
Slutsats: Det känns inte så lustfyllt att segla M30 SM, just nu.
Jag kan ändå ta och visa några fina minnen från förra året. Fotona kommer från SS Aros hemsida

Det är vi som har de gråa seglen och ligger lite ruttet till mitt på första länsen.



Klungan var lite för upptagna med sig själva vilket öppnade upp för oss....

som kunde avancera till 3-4 plats. Skotas WM i M30 114 var den enda som fick plats i rundningen men vi kunde gasa om honom i lä lite senare. Grymt kul att klämma 5-8 båtar i en rundning.


Inga kommentarer: