2 mars 2007

Mer DN

Jag försöker repa mig från magsjuka, det går sådär. Men när väl febern släppt så man kan tänka klart igen känns livet lite lättare. För att ha något att göra bestämde jag mig för att ta reda på hur man postar filmer från youtube på bloggen. Efter två timmar var jag tvungen att ge upp försöken på egen hand och tillkalla hjälp (jag blir så trött på datorer ibland!).

Filmen i posten test är från DN VM i USA dag no 2. Det går ruskigt fort! Hoppas det inte blåser så mycket när jag gör testdebut (OBS: Inte om, utan när!)

DN segling i Helsingfors, inte så bra film men intressant att studera dynamiken i jakten. Observera att böjen på plankan är ganska konstant oavsett om jakten lyfter. Men i slutet av filmen skotas seglet hårdare, masten böjer ur ordentligt och vinkeln på lovartsvantet blir mera horisontell varpå kompressionskraften på plankan ökar och den böjer mer. Fin dynamik när man ser att allt jobbar av sig självt i vinden, kanske vore nåt även på ofryst vatten...



Det finns två schyssta filmer till från DN VM, kolla mastböjen!



Inga kommentarer: