12 apr. 2007

GP 26

Melges 24 känner ju de flesta som en rätt snabb båt. LYS tal 1.29 talar ju annars sitt tydliga språk. Kolla in tabellen nedan (ursäkta tyskan, men det är lättare att tyda än skvärfot, alnar och famnar....)

Jämför sedan med ORC boxregel (fri form inom givna gränser) GP 26


Slutsats: En båt som är knappt en halvmeter längre och 200 kg tyngre (i bulben) och 40 cm mer djupgående. Dessutom 15 m^2 mer i kryssstället och betydligt mer utför. Ja den kan inte vara långsammare.


Jag tror att denna båttyp är hur häftig som helst. Man får dessutom fria händer inom givna ramar att optimera båten hur mycket man vill, samtidigt som det blir kappsegling på scratch. Det var också snack om att tillsätta ett låst IMS tal för klassen, för att underlätta ev handikapp segling. Vilket också borde kunna gå att lösa under IRC och LYS.
Dessutom skulle denna båt tillföra en ny spännande och spektakulär klass utan att alla pengar hamnar hos en styck fet grosshandlare (typ CB 66, Sea Cart, X-35 mfl). Skämt åsido det kommer alltid att finnas mängder med konstruktörer och båtbyggare och istället för att vi får en miljon olika kappseglingsklasser, vore det bättre om flera aktörer kunde sammanstråla i en klass.

Inga kommentarer: