27 aug. 2007

LYS träsket!

Mycket snack om LYS senaste tiden... Jag har mest skrattat lite för mig själv och tyckt det varit lite sandlåde varning och att "borde" ägna sig åt annan form av segling. Men i lördags seglade vi Gran Prix (Gran Segels eget super arr!). Blåste bra, fyra båtar mastade av (en safir och tre flerskrovare)! Det var omvänd start och först i mål vann var det tänkt... Det var framförallt en rätt tung kryss från Möja/Långvik till Na Stavsudda och därför kändes det lite surt att få styk av en Lotus med 25 sekunder och bli fyra totalt i kölbåtklassen. Men.....

Starttiderna var uträknade utifrån målgång kl 16, men första båt gick i mål typ tjugo i fyra. Det vill säga gick seglingen fortare än beräknat och de mindre båtarna fick för mycket försprång. Sifferryttare som jag är kunde jag inte låta saken bero utan rättvisa måste skipas...

Gör man en omräkning ser det ut så här istället.....

Känns ju helt plötsligt mkt bättre :D, pallplats inte illa....

Värdet på LYS-talen kan man debattera i all evighet men man får ju inte glömma matematiken, eller hur?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet ju inte om du var med på Klingas 30 idag, men jag misstänker att du var det eftersom genuan såg lite annorlunda ut.
Är det nåt man har tänk att köra med framöver ?
Går den in i http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=83746 regel 50.4 försegel, visserligen anser man att ytan är fri i sk-regeln men det är den väl inte riktigt.
Men man kanske snarare skulle utrycka det som att liklängderna är fria inom gränsen för hur seglet kan hissas.
I övrigt så gäller väl kappseglingsreglerna och då även i LYS ???
Vore intressant att veta hur snacket går i denna fråga, som jag ser det så bör kappseglingsreglerna gälla för försegel till skärgårdskryssare.
Men visst kan det vara lockande att hitta luckor och genvägar !

Hur gick det med förseglet, jag stod ganska långtifrån och tyckte väl att det inte såg så optimalt ut än !
Men jag fick ett par skarpa bilder :9)

Svenne

Anonym sa...

Kikade i regelboken och det skiljer mellan 22:or och 30:or när det gäller försegel.
Frågan är väl om det är tillåtet med lattor i förseglet, det nämns det ju inget om för nån av klasserna vilket man skulle kunna tolka som att det inte är det !
Ska bli intressant att följa denna utveckling av genuor och hur det kan anpassas till reglerna.
För 22:or har man satt ett breddmått 50% på halva höjden. Men det kanske går att trixa till dem också !

Svenne

Svenne