9 nov. 2008

Sköna söndag (och Lördag..)

Tio grader varmt ute, grått och vindstilla = perfekt för båtmeck. En liten samling av helgens aktiviteter.
Mycket funderning och diskussion om focken och dess trim, det lutar åt västkustmodellen med suggor på tvärgående skenor för att trimma skotpunkten i längsled. Har dock inte kommit fram till nån bra fockfalls lösning.
Skotbalken ska bytas till en hembyggd upphöjd balk.

Så med lite hjälp tvåtumfyra och lite grabber byggde jag ihop denna "prototyp" för känna in höjden på skotarmen. Vi ska köra storskotet bakåt i sann västkust anda.


Man vill ju inte ha den för högt då det blir svårt att släppa loss skotet.



Prototypen eller snarare atrappen (inspirerades lite av HP 1030, nej jag bara skoja :D )


Stickojerna ska rensas på matta och sittbrunnen ska plastas ihop med skrovet. Notera den gula kontaktlimsbeläggningen, så kul att få bort.

Förpiken har lite väl hög TOB-faktor (Trivsel OmBord) Skåpen och mini-skottet ska bort (till salu!) tillsammans med all matta. Jonas anmälde sig frivilligt att ansvara för detta arbete (big mistake...)


Vi byggde en nytt rymligt båtskjul med gångplank, luftspalt i taket mm så det är mycket trevligt att meka.

Schyst hus, notera "stripen"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet att det kanske var ett misstag att anmäla sig frivillig, men någon måste ju göra det… Får se om jag hinner börja med det nästa helg.

Thomas Ottosson sa...

Om du har möjlighet tycker jag att du ska titta lite närmare på SWE 2010 (Arne K Larssens båt). I mina ögon är det en 100 % optimal Express, vilket i och för sig kan bero på att jag var med och byggde den. Båten utrustades efter idéer från framför allt min brorsa (Henrik Ottosson som driver Quantum i Kungälv), och den är full med smarta detaljer.

Tillsammans med en båtbyggare som heter Marcus Sylvin tog vi bland annat fram en ny storskotsbalk. Man kan se det som en utveckling av Trinity Marines balk (som vi hade på vår gamla båt); på vår balk sitter skotskenan ett par cm högre och det finns en urskärning på sidan för häckstaget.

Båten har dessutom en urbra lösning för fockfallet. Jag har ett par bilder som jag gärna skickar över, men då behöver jag din mejladress.

Hälsningar
Thomas Ottosson

Anonym sa...

Hej,

mitt tips är att undvika att justera focken så mycket i höjdled. Bättre då att satsa på sidoförflyttning. Martin på skånegåsen har en elegant lösningen med fallkula som på storen. Fast här sitter den där fockfallet kommer ut ner på mastten. låset sitter sedan på en skena för att kunna grovjusteras, funkar mycket bra!

Anonym sa...

Hoppas ni orkar uppdatera så sidan vi får lite trevlig läsning i höstmörkret.

mvh

Svenne (Refuge)