14 dec. 2008

606 roder

Ett av mina långtidsprojekt är att göra ett nytt roder till 606an med lite bättre profil. Inga konstigheter utan typ en Naca 0008. Ursprungsiden var att bygga en plugg (ena sidan är klar) sedan en form och därefter ett roder. Numera har jag dock begränsat med tid men kanske något större resurser. Jag är därför lite inne på att hitta nån som kan CNC fräsa en plugg i typ MDF. Då behövs förstås ett CAD underlag, vilket jag tänkt göra, och nån som kan fräsa (tips emottages). Det hela fick lite mer bränsle när jag hittade Foil Utilities på Competition Composites som smidigt genererar koordinater som lätt kopieras till excel och därefter in till 3D-CAD programmet.
Kolla även in Philsfoils, undra hur mycket det kostar att låta dem göra hela rodret?


2 kommentarer:

Niklas sa...

Jocke,

När jag byggde kajaker var jag i kontakt med en snubbe i Göteborg, Johan Linder, engagerad i GKF, som tänke bygga en egen cnc-fräs. Jag mailar dig hans kontaktuppgifter.

Annars finns det en del modellflygare som har fräsar till sina vingar, men de kanske är för små?

Re:606-rodret, jag trodde man ville gå ännu rundare än 0008 på rodret? Maxbredd på 606 är 30(+-)5mm, dvs 35mm :-) , enl pelles skiss på hemsidan. Kordan är väl typ 300mm vid vattenlinjen så mer än 0011-0012 kan det aldrig bli?

Vid botten är kordan bortåt 500mm så där blir det en rätt plan profil?

När jag funderade tänkte jag maxbredd utefter hela längden men minyta för att minimera motståndet, ytan räcker ju gott och väl till ändå...

Sen kan man ju fundera på var i rodret man vill placera de 6 kilona som minimivikten stipulerar. För styrkan räcker ju betydligt mindre.

niklas

Anonym sa...

uppdatera!