8 dec. 2008

This is sweet!

Var det någon mer än jag som blev smått chockad över hur de moderna 5.5orna ser ut.? Det är ju ingen Safir precis... Intressant att se hur långt man kan komma inom en sk "stenåldersregel"...

Alla foton är tagna av Johan Granath, Skota.se


Jag har varit inne på att ha ett sådant här "Scampi-veck" på min A22-design eftersom det vore ett smidigt sätt att komma runt breddmåttet i Li-planet. Så numera finns en version 9 i min dator...

WTF! Kolla "kicktaljan"! Jag blir jäkligt sugen på att se hur nedre infästning se ut och hur man reglerar det hela. Tror dock att gastarna uppskattar detta meck.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Kickarmen", eller den vinklade bommens vertikala del, är ledad vid den normala bominfästningen och har en talja mellan armens nedre ände och mastfoten. Snyggt. Jag kom fram till det när jag fastnade här för ett tag sen: http://5.5inventory.org/photos/latest

Anonym sa...

Som jag förstått det är bommen lagrad vid den normala bominfästningen och regleras med en talja mellan armens nedre ände och mastfoten. Snyggt. Observationer från när jag fastnade här en gång:

http://5.5inventory.org/photos/latest

A22-designen låter giftig...

Anonym sa...

Hur kommer man runt breddmåttet det med Scampivecket.
Finns det inget bättre sätt att se på SK-regeln (fulare båtar).

Själv funderar jag mycket på min Box22Unica, tror jag ska göra en modell som Calle kan få släptesta.

mvh

Svenne