18 juni 2009

På'n igen!

Rätt tuff vecka har passerat sen förra inlägget och min absolut värsta seglingsupplevelse hittils. Vi körde RM för SK 30 i helgen ute på saxarfjärden och som alla vet regnade det ju en hel del, så även i fredags då vi sjösatte och mastade på Malin. Fy f-n vad blött det var.

Lördag: Först 5 timmar väntan på vind sedan två kör och iland vid åttatiden (12 timmar i regn...). Två spikar var dock en klen tröst.

Söndag: Frisk vind och ännu mera regn. Spikade första racet ganska komfortabelt. Andra racet skulle vi efter starten slå över till babord och direkt ducka en styrbordsbåt. Jag svänger runt och släpper storskotet direkt i slaget. Men båten vill inte riktigt falla av och och ju mer jag försöker falla desto sämre går det. I ett sista försök att trycka ner båten tappar rodret greppet och vi fullkomligen flyger upp på styrbordsbåten i dryga sju knop. Millisekunden innan kraschen inser jag att detta inte kommer gå, vänder mig bakåt och lägger om rodret för att försöka slå istället. Kort därefter hör jag "smällen".

På nåt mirakulöst sätt studsar båtarna isär och när jag tittar framåt igen har styrbordsbåtens mast trillat ner och deras rorsman ligger i vattnet och simmar. Men gastarna syns inte till och skräcken drabbar mig att vi kört rakt över sittbrunnen och skadat dem för jag såg ju aldrig var vi träffade. Sen kom nåt slags chocktillstånd blandat med en en oerhörd skam. Klart en av jobbigaste stunderna i mitt liv. Tack och lov blev ingen skadad och båtarna klarade sig också otroligt bra. Kolla in Patriks blogg för lite bilder.

Inga kommentarer: