1 juni 2007

Go Luna Rossa!

Har varit lite osäker på vilka (förutom Victory) jag ska heja på i cupen, men efter att ha sett denna film på Blur bestämde jag mig för Luna Rossa. Vore grymt kul om de kunde tvåla till de numera lite självgoda "Schweizarna".


I förrra cupen såg jag en till en början liknande start mellan Alinghi och Oracle. Dickson jagade runt Coutts med blåslampa ända tills den sistnämnde ställde upp i vindögat och Dickson gled upp jämnsides till vänster. Alltså samma situation som i filmen ovan. Men istället för att göra som Spithill väntade man helt enkelt in klockan och slog över till babord, gasade och startade exakt på skottet med full fart vid startfartyget. Dickson föll av för styrbord och försökte komma över läbojen men låg för långt till vänster och kom inte över.... Alinghi hade därmed direkt två båtlängders försprång vilket man sedan bara utökade.

Jag läste i Seahorse AC-special ett citat från Simon Daubney (trimmer): "I find myself thinking two or three times a day when we are making decisions; What would Russel say or think or do here? ...people don't get the complete picture of how good he is at this game, not just on the water."

När jag letade efter fler filmer hittade jag den här, mellan ETNZ och Alinghi, som trots pausnumret i mitten är rätt ok. Notera ljudet ombord i starten....

Slutsats!?: Fart är kung! Det blir betydligt enklare om man har bra fart...

Inga kommentarer: