23 feb. 2007

Coolt!

De senaste veckorna har ju varit rätt kylslagna. Det tillsammans med min vän Patriks seglingsrapporter har gjort att suget på DN jakt växt. Det verkar finnas mycket utrymme för meck och tänk å det är ju inte fel. Vissa jag pratat med tycker dock att de höga farterna är skrämmande, vilket gör mig lite orolig att jag inte ska tycka om det hela.
Men sugen är jag, trots att jag inte provat ännu. Hittade dessa bilder på den till synes rätt ambitiösa tyska båtbygaren bergner-bootsbau . Passa på att kolla in Arthur Schwörers nya SK 30






Mitt intryck är att man vill ha en stum och styv kropp (motsv båt). Notera de rundade insidorna i sittbrunnen. Dessa är nog lite av en "rule cheater" och går under benämningen knän i regeln och vad jag kan förstå är syftet att styva upp sittbrunsområdet mot böjning i långskeppsled samt vridning. I reglens står att glasfiber får användas som förstärkning, i själva verket handlar det nog mera om en glasfiber historia med trä som distansmaterial.
Mast och planka verkar mer vara inriktade mot att flexa för att ta hand om överskottsenergin.



Notera mastböjen på de bakomvarande. Att bakmedarna står så lodrätt trots böjen tror jag kan vara ett tecken på att skjuvdeformationen på plankan är påtaglig (Timoschenko balkteori för den som är intresserad). Coolt är det hur som helst!

PS Kolla även in csi-composites för lite mer prylhets! DS




1 kommentar:

Patrik Stenberg sa...

Hej Jocke

Är du plugg- och föreläsningsfri någon vardag tar vi och åker till Görveln så får du provsegla.

/Patrik