9 feb. 2007

IACC!

Sovmorgon och lite slösurfande. Hamnade på http://www.americascup.com/ och hittade dessa bilder på Team New Zealand båda nya båtar NZL-84 och NZL-92.





Marcelino Botin har ingått ETNZ design team och nog känner man igen dragen från Botin & Carkeek. Personligen tycker jag detta är den coolaste AC-båten nånsin. De minst sagt flata skrovsidorna känns helt rätt för att åstadkomma den dynamiska "sink in" effekt som är önskvärd, då effektiva vattenlinjen blir längre vid krängning. Jag blev oerhört inspirerad när jag såg denna båt första gången och gick raka vägen i in Maxsurf och ändrade min pågående A22- design. Ingen tvekan längre, blir det en egen ritad/byggd A22 kommer den påminna om detta. I grunden isnspirerad av Arvid Laurin men ännu extremare i stil med ovan.

Mitt intryck är att Botin-Carkeek är rätt impopulära i seglingskretsar då deras kontroversiella konstruktioner krossat allt motstånd och tagit död på IMS-hypen. Helt rätt tycker jag, om inga konstruktörer vågade ta ut svängarna skulle alla vara bleka kopior av Bruce Farr.

Jag måste erkänna att jag älskar smala båtar, då de är rätt överlägsna på vindvinklar under 90 grader. Vilket föremål som helst kan ta sig fram snabbt med potentiella energin i ryggen. Men man måste kunna ta sig mot vinden. Nä tacka vet jag kryssmaskiner!


Inga kommentarer: